De 22-jarige veroverde zijn zestiende leiderstrui van deze editie.
Paul Magnier nam vlak voor de laatste rustdag opnieuw de leiding in het puntenklassement van de Giro d’Italia. De Fransman sprintte naar de winst van het peloton, slechts enkele seconden achter de succesvolle vroege vlucht in etappe 15.
Milaan, de stad van Leonardo da Vinci’s meesterwerk Het Laatste Avondmaal en de plek waar Iljo Keisse elf jaar geleden een memorabele overwinning boekte voor The Wolfpack, was zondagmiddag voor de 90e keer aankomstplaats van een Giro-etappe. Dat gebeurde na een van de snelste ritten uit de geschiedenis van de Corsa Rosa, waarin het peloton gemiddeld meer dan 51 kilometer per uur reed.
Soudal Quick-Step behoorde tot de ploegen die het verschil van twee minuten met de vier koplopers controleerden. Ondanks al dat werk hielden de aanvallers echter stand. Fredrik Dversnes van Uno-X Mobility pakte uiteindelijk de ritzege.
“Het is jammer dat we niet konden meedoen voor de overwinning, zeker na al het werk dat we hebben verricht. Het ging de hele dag ontzettend hard en onze ploeg heeft alles gegeven in de achtervolging. Het lokale circuit speelde de aanvallers echter wat in de kaart, omdat het erg technisch was. Het is moeilijk te verklaren waarom het peloton de vluchters niet meer kon terugpakken, ondanks het hoge tempo in de laatste twintig kilometer. Het positieve is dat ik de paarse trui weer terug heb en ik ga vechten om die te behouden”, zei Paul voorafgaand aan de podiumceremonie.
Photo credit: ©Dario Belingheri / Getty Images