De voormalige Europees kampioen pakte zijn tweede overwinning in de vijfdaagse rittenkoers en nam opnieuw de gele leiderstrui over.
Tim Merlier boekte zijn vierde overwinning van het seizoen in Szekszard, waar de derde etappe van de Tour de Hongrie eindigde na een hectische laatste twintig kilometer, gekenmerkt door waaiers die het peloton voor de tweede dag op rij in stukken trokken.
Soudal Quick-Step zat aan de goede kant van de breuk en hield zijn sprinter voortdurend perfect gepositioneerd richting de slotkilometers. Vlak voor de rode vod probeerde Yves Lampaert het peloton te verrassen met een sterke solo-aanval, maar op 500 meter van de finish werd hij teruggepakt. Daardoor draaide de etappe voor de tweede keer in drie dagen uit op een massasprint.
Ondanks de hevige regen en gladde wegen snelde Merlier naar opnieuw een overtuigende overwinning – zijn 70e zege als prof – nadat hij zijn sprint op 150 meter van de streep lanceerde vanuit het wiel van Fernando Gaviria (Caja Rural). Dankzij die overwinning heroverde de 33-jarige Belg niet alleen de gele leiderstrui, maar vergrootte hij ook zijn voorsprong in het puntenklassement met nog twee etappes te gaan.
Petje af voor mijn ploeg, die geweldig werk leverde door de vroege vlucht terug te halen en daarna de koers in het slot perfect te controleren.
"Het was koud, maar ook nerveus op het einde door de waaiers. Ik wist niet hoe ik zou reageren na zo’n zware dag, maar gelukkig had ik nog de benen om Fernando in de laatste meters voorbij te gaan. Ik ben blij met mijn tweede overwinning hier en met het heroveren van de gele trui. Het is tot nu toe een geweldige week voor ons en we hopen ook in het weekend nog iets moois te laten zien”, aldus Tim, die met deze zege de tiende overwinning van het seizoen voor Soudal Quick-Step bezorgde.
Photo credit: ©Luc Claessen / Getty Images