Volgende koers, volgende zege voor het veelbelovende talent van Soudal Quick-Step U19.
Vic De Smet verkeert deze lente in bloedvorm en grijpt elke kans om dat te tonen. De 17-jarige Belg had al vier zeges op zak voor de start van de vierde editie van Liège-Bastogne-Liège Junior op zaterdag. De wedstrijd voerde het peloton over 139,9 kilometer van Bastogne naar La Redoute, met onderweg vijf gecategoriseerde beklimmingen.
De Belg behoorde de hele dag tot de meest actieve renners. Hij probeerde voortdurend het verschil te maken en het peloton uit elkaar te trekken. Op de Côte de la Vecquée, de langste klim van de dag, slaagde hij daarin. Een kopgroep van ongeveer 25 renners trok vervolgens richting La Redoute, waar Vic op indrukwekkende wijze versnelde. Met een krachtige en beslissende aanval liet hij iedereen achter zich en schreef hij geschiedenis als de eerste Belgische winnaar van Liège-Bastogne-Liège Junior.
“Het voelt geweldig om deze belangrijke koers te winnen. Het team leverde perfect werk en ik had vertrouwen in mijn kansen om mee te strijden voor de overwinning. Ik ben ontzettend blij met deze zege. De finale lag me perfect en ik ben trots dat ik het kon afmaken. Nu trekken we met nog meer vertrouwen naar In Flanders Fields op zondag”, zei Vic na de podiumceremonie.